Reisverslag Suriname

Van 3-9 november j.l. waren we met de dierenartsassistentes Brigitte Schipper en Diane Bakker en de dierenartsen Suzanne Coenraats, Nadia Brand en Daan Kranendonk in Suriname. We kwamen pas zondagavond laat in ons huurhuisje aan en na een korte kennismaking met Mariska Bemelmans, de beheerster van het enige asiel in Paramaribo en heel Suriname, gingen we slapen, om maandag ochtend op tijd te kunnen starten met ons sterilisatieproject.

We hebben in 3 lange werkdagen, gemiddeld werd er 10 uur gewerkt onder tropische omstandigheden, in totaal 160 dieren gesteriliseerd. Dat was ons streefaantal. ’s Avonds werd er nog wat gegeten en daarna geslapen om weer fit de volgende dag te starten. Het zijn bijna nooit “standaard” sterilisaties van gezonde teefjes, zoals we dat in Nederland gewend zijn. Bijna alle dieren zijn besmet met bloedparasieten, waardoor ze een matige bloedstolling hebben en soms bloedarmoede of leveraandoeningen. Sommige dieren hebben al een paar nestjes gehad en hebben ontstekingen of verklevingen in de baarmoeder of buik.

Voor donderdag en vrijdag had Daan een excursie naar het binnenland van Suriname  georganiseerd. Eerst werd zo’n 3 uur naar het noorden gereden. Hierbij werd ook het grote stuwmeer bezocht, waar een groot deel van de stroom voor Paramaribo wordt opgewekt. Verder naar het noorden stapten we in het dorpje Atjoni in een korjaal, een boomstamkano, en voeren over de in dit droge seizoen  rustige Boven-Suriname rivier zo’n 3 uur naar het noorden. Daar hadden we onderdak in een eenvoudig eco-resort. We hebben heerlijk in de warme rivier gezwommen, gegeten, uitgebreid gepraat, waarbij de onderwerpen toch anders zijn dan op de werkvloer en een goede nacht onder de klamboe doorgebracht. De volgende dag hebben we onder geleide van een gids een jungle tocht gemaakt, weer wat gezwommen en vervolgens dezelfde lange weg terug naar ons huisje in Paramaribo afgelegd.

’s Avonds laat hebben we gegeten met Mariska en Audrey in een typisch Surinaams restaurantje. Audrey is dierenarts voor het asiel en vice-voorzitter van de Dierenbescherming. Na een vrij korte nacht hebben we de volgende dag ( zaterdag) tot 14.00u op de fiets Paramaribo verkend en zijn we daarna naar het vliegveld gebracht.